محمد نصیری فر

تجربیات من از دنیای معامله گری

محمد نصیری فر

تجربیات من از دنیای معامله گری

برای اینکه بتوانیم در مسیر واقعی معامله گری و سرمایه گذاری فعالت داشته باشیم بهتر است که روش های نوین را همراه با تجربیات روز ببینیم و بخوانیم من اینجا همراه شما هستم تا تجربیاتم را بعد از 4 سال فعالیت مداوم با شما به اشتراک بگذارم دوست دار شما محمد نصیری فر

بایگانی

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

تولد فارکس

(قسمت دوم)

سیستم مالی برتون وودز

 

 

همانطور که در مطلب قبل گفته شد در ماه ژوئیه سال 1944 در شهر برتون وودز ایالت نیوهمپشایر آمریکا ، نمایندگانی از 44 کشور متفقین گرد هم آمدند و سیستم مالی برتون وودز که به سیستم مشورتی هم معروف است را به وجود آوردند.

اما سیستم مالی برتون وودز چه بود؟  چه عواملی باعث شد این سیستم کنارگذاشته شود؟

در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد...

 

 

در نظام برتون وودز هر کشور باید سیاست پولی خود را چنان اتخاذ می کرد که نرخ مبادله ارز خود را به طلا گره زده و این نرخ را ثابت نگه دارد. نقش صندوق بین‌المللی پول نیز برطرف‌کردن ناترازی‌های موقتی در پرداخت‌ها بود .

همچنین این نظام باید به عدم همکاری میان دیگر کشورها و جلوگیری از ایجاد رقابت برای کاهش ارزش ارزها نیز میپرداخت.

به زبان ساده ، نرخ ارز هر کشور را ، ذخیره ی طلای آن کشور تعیین می کرد و طلا بعنوان پشتوانه ی آن ارز پذیرفته شده بود.

 

این سیستم معایب بسیاری داشت که در نهایت باعث از بین رفتن آن شد

در اینجا به تعدادی از این عوامل اشاره می کنیم:

1.مشکل کمبود ذخایر طلا

2 .مشکل عدم اطمینان

3. مشکل تعدیل تراز پرداخت ها

4 .قطع رابطه دالر امریکا با طلا

 

 

اصلی ترین دلیلی که سیستم برتون وودز ازبین رفت همین قطع رابطه دلار آمریکا با طلا بود که از یک جایی به بعد آمریکا اعلام کرد پشتیبانی دلار آمریکا طلا نیست و همین باعث شد که پشتیبانی ارزهای دیگر کشورها دلار آمریکا شود و اینگونه سیستم برتون وودز ازبین رفت.

 

سپاس از همراهی و حمایت شما

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۵:۲۷
محمد نصیری فر

تولد فارکس

(قسمت اول)

تاریخچه

 

لزوم آشنایی و دانستن درباره تاریخچه بازارهای مالی گاها کمتر مورد توجه و بررسی قرار می گیرد ، اما همه ی ما به خوبی می دانیم دانستن جزئیات مسیر طی شده تا به امروز ، موجب درک بهتر و طبیعتا تحلیل و معامله ی بهتر برای ما می شود .

پس تصمیم گرفتیم در قالب چند پست، خلاصه ای از تاریخچه و تولد فارکس را برای شما علاقه مندان شرح دهیم

 

در طی جنگ جهانی دوم ، تقریبا تمام کشورهای دنیا به نوعی درگیر جنگ بودند و طبیعتا تبادلات مالی ، کالا و خدمات عملا ناممکن بود ؛ دنیای اقتصاد که حتی در شرایط صلح با هزاران فاکتور و پارامتر مختلف کار می کند ، در زمان جنگ شانسی برای ادامه حیات نداشت.

از این رو در اواخر جنگ جهانی دوم ، تعدادی از کشورهای دنیا که شامل آمریکا ، انگلیس و 42 کشور دیگر درگیر جنگ ، در نشستی واقع در شهر برتون وودز در ایالت نیوهمپشایر آمریکا ، گرد هم آمدند و از دل این نشست سیستم برتون وودز شکل گرفت

 

از دل این نشست دو سازمان شکل گرفت که هنوز هم درحال فعالیت هستند

گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول

ماهیت و ساز و کار سیستم  برتون وودز در پست جداگانه ای بررسی خواهد شد اما همینقدر کافیست که بدانیم سیستم مالی برتون وودز بنا به دلایلی دیگر کارآمد نبود و نیاز به ایجاد سیستم دیگری احساس می شد.

از این رو در سال 1971 سیستم مالی نرخ ارز شناور یا  Floating exchange rateشکل گرفت که در آن نرخ ارز کشورها ، صرفا براساس میزان عرضه و تقاضای آن ارز تغییر می کرد و برخلاف سیستم برتون وودز ، نرخ ثابتی نداشت.

 

از سال 1971 تا 1991 این سیستم تنها در انحصار دولت ها و بانک ها بود و افراد عادی امکان معامله در این بازار ها را نداشتند؛ اما از 1991 به بعد این امکان برای همه افراد فراهم شد تا در این بازار معاملاتی بین بانکی دخیل شوند .

از این رو ما اولین نسل از انسان ها هستیم که امکان معامله در بازاری را دارند ، که تمام بانک ها و موسسات مالی دنیا در آن هرلحظه در حال تبادلات مالی هستند.

 

سپاس از همراهی و حمایت شما

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۵:۲۴
محمد نصیری فر

در هر کسب و کاری سه مرحله کلی وجود دارد

1.کسب دانش

2.انجام کار

3. کسب درآمد

بازارهای مالی هم از این مراحل خارج نیستند اما یک تفاوت بسیار مهم با سایر کسب و کار ها دارند و آن عدم وجود واسطه بین شما و پول است.

اگر شما یک معامله گر شخصی هستید ، در ازای سود و زیان های پیش رو به هیچ کس بجز خودتان پاسخگو نیستید و این بزرگترین دغدغه اکثر کارجویان است.

 

پس مهارت معامله گری چیزی کمتر از آنچه در دانشگاه می آموزیم ندارد و حتی جامع تر به بازار کار می نگرد.

اما دلایل بسیاری باعث شده نگاهی غیر رسمی به این بازارها وجود داشته باشد؛ گرچه این دلایل موضوع بحث این مطلب نیست اما در ادامه به مهم ترین عامل بوجود آمدن این دیدگاه می پردازیم.

 

معامله با گوشی ممنوع

پلتفرم های مختلفی که امروزه برای دسترسی به بازارهای مالی ایجاد شده اند ، در کنار مزایای بسیار زیادی که دارند ، معایبی غیر قابل چشم پوشی نیز دارند که در ادامه به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت.

  1. دسترسی آسان

دسترسی به بازار توسط این پلتفرم های طراحی شده برای موبایل،به سادگی یک تماس ساده با تلفن همراه و یا یک بازی موبایلی است و این عامل باعث می شود ناخودآگاه انسان متوجه ورود به فضای کاری نشود.

  1. تحلیل های نادرست

بزرگترین تلفن های همراه هم هرگز گذشته ی چارت را آنطور که باید به شما نمایش نمی دهند و بسیاری از معاملات با استفاده از تلفن همراه بدلیل تصمیمات غلط ناشی از اطلاعات ناکافی از چارت ، ضررده می شوند.

  1. ساده انگاری

علیرقم تصورات ، معامله با گوشی همراه چندان آسان هم نیست؛ در معامله با کامپیوتر شما تمامی اطلاعات مورد نیازتان را در یک صفحه می توانید ببینید و تصمیم بگیرید ، اما با تلفن همراه برای دیدن وضعیت معاملات باز باید به صفحه جداگانه بروید و برای دیدن چارت مجددا باید به صفحه دیگری باز گردید. گرچه راه حل های بسیاری وجود دارند اما همین امر در طولانی مدت باعث فرسایش در تصمیمات معاملگر می شود.

 

نتیجه گیری

شما می توانید وضعیت معاملاتی که بوسیله کامپیوتر شخصیتان باز کرده اید را توسط تلفن همراهتان چک کنید ، اما باز کردن پوزیشن معاملاتی ، صرفا باید با تحلیلی که با کامپیوتر انجام داده اید صورت گیرد.

حتی بسیاری از معامله گران بزرگ ، هنگام معامله حتی اگر در منزل شخصی هم مشغول به ترید باشند ، لباس محل کارشان را می پوشند تا به ناخودآگاهشان پیغام بدهند که وارد فضای کاری شده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۵:۲۱
محمد نصیری فر